P-AR (Arouca) Museu Regional de Arte Sacra do Mosteiro de Arouca Res. Ms. 025
P-AR Res. Ms. 025
Complexly decorated initials for the first matins responsory of major feasts. They all share rather intricate floral patterns and, more rarely, zoomorphic with colour patterns of deep red, light red/pink, orange, blue and azul.
Other chant initials generally in taller letters of blue, red and green.
Good. Slightly stained and with occasional wrinkles.
Folios measure approx. 360 x 239 mm. One column, 185-190 x 300 mm.
204 folios numbered in pencil (later Arabic numeration).
Leather over wooden boards, locks and five metal staples in the corners and centre.
FERREIRA, Manuel Pedro,“Early Cistercian Polyphony: A Newly-Discovered Source”, Lusitania Sacra, 2ª série,Tomo XIII-XIV, 2001-2002, pp. 267-313 (versão portuguesa, revista: "O hino polifónico de Arouca no contexto cisterciense", in id., Aspectos da música medieval no Ocidente peninsular, vol. II, Lisboa: F. C. Gulbenkian/IN-CM, pp. 212-254); id., Antologia de música em Portugal na Idade Média e no Renascimento, vol. I, CESEM/Arte das Musas, Lisboa, 2008, p.141; vol.II, p. 38; FERREIRA, Manuel Pedro & FORTU, Mara, “A música antiga nos manuscritos de Arouca, contribuição para um catálogo”, in O orgão do Mosteiro de Arouca: Conservação e restauro do património musical, Arouca, 2009, pp.45-53. FORTU, Mara, “Os manuscritos litúrgico-musicais da Ordem de Cister em Portugal e na Galiza”, in Actas do IV Congresso Internacional sobre El Císter en Portugal y Galicia, “Los caminos de Santiago y la vida Monástica Cisterciense”, vol. II, Braga-Oseira, Ediciones Monte Casino, Zamora, España, 2010, pp. 755-774. HENRIQUES, Luís C. F., "O Ofício de Matinas para a Festa de São Bernardo: o testemunho do manuscrito P-AR Ms 25", in Do Espírito do Lugar - Música, Estética, Silêncio, Espaço, Luz, coord. Antónia Fialho Conde e António Camões Gouveia, Évora: Cidehus, 2016, pp. 181-192.